Κυριακή 21 Αυγούστου 2016

ΠΑΓΚΟΣΜΙΑ ΗΜΕΡΑ ΦΑΡΩΝ

  Παγκόσμια Ημέρα Φάρων η σημερινή Κυριακή 21 Αυγούστου 2016.  Η Παγκόσμια Ημέρα Φάρων καθιερώθηκε το 2003 με πρωτοβουλία της Διεθνούς Ένωσης Φαροφυλάκων και γιορτάζεται κάθε χρόνο την τρίτη Κυριακή του Αυγούστου. Σκοπός αυτής της πρωτοβουλίας είναι η ενημέρωση των πολιτών για τη σημασία των φάρων και των υπόλοιπων ναυτικών βοηθημάτων στη ναυσιπλοΐα, αλλά και η προβολή του έργου που επιτελούν οι φαροφύλακες, συχνά κάτω από δύσκολες συνθήκες. Την ημέρα αυτή οι φάροι είναι ανοιχτοί για το κοινό, με την πραγματοποίηση διάφορων εκδηλώσεων. Η Παγκόσμια Ημέρα Φάρων γιορτάζεται φέτος σε 350 φάρους, που ανήκουν σε 50 χώρες του κόσμου.

ΤΑΙΝΑΡΟ
Τον Μάιο του 2009 επισκέφτηκε την Καβάλα το πλοίο φαρικών αποστολών του πολεμικού Ναυτικού με αριθμό Α-479 και το όνομα ΚΑΡΑΒΟΓΙΑΝΝΟΣ. Ας θυμηθούμε σχετικό ρεπορτάζ εκείνης της εποχής με την ευκαιρία της Παγκόσμιας Ημέρας Φάρων και ας θαυμάσουμε κάποιες φωτογραφίες πραγματικά πανέμορφων φάρων της Ελλάδας. 
ΦΑΡΟΠΛΟΙΟ ΚΑΡΑΒΟΓΙΑΝΝΟΣ
Γιάννης Θεοφιλόπουλος ή Καραβόγιαννος πολλοί τον ήξεραν και σαν Τσάκαλο. Πρόκειται για τον πρώτο πυρπολητή του 1821, έναν αγωνιστή που έγραψε ένα από τα λαμπρότερα κεφάλαια της ιστορίας του Αγώνα, ίσως το πιο σπουδαίο, σε σημασία και αγωνιστική ενδυνάμωση, στον κατά θάλασσα αγώνα. Πρωταγωνίστησε σε  σε δύο από τις κορυφαίες στιγμές του Αγώνα, την πρώτη πυρπόληση με μπουρλότο στην Ερεσό, στις 27 Μαΐου 1821, όπου με πλοίαρχο τον Δημήτρη Παπανικολή πυρπολήθηκε το δίκροτο ντελίνι του Αρναούτ Μπαϊραχτάρη. 
Γιάννης Θεοφιλόπουλος ή Καραβόγιαννος
Και ύστερα στη Χίο, στις 6 Ιουνίου 1822 (λίγο μετά τις φοβερές σφαγές) όταν με διοικητή τον "Κωνσταντή Μικέ Καναρίου" ανατινάζουν τη Ναυαρχίδα "Κινούμενο Όρος" του Καρά Αλή. Ο Καραβόγιαννος δεν έδρασε μόνο στη θάλασσα, διακρίθηκε και στη στεριά. Έγινε ένας από τους υπασπιστές του Θεόδωρου Κολοκοτρώνη ενώ στη μάχη των Τρικόρφων για την παλικαριά του, ονομάστηκε «Τσάκαλος».
   Για να τιμηθεί ο εξαίρετος αυτός αγωνιστής το όνομά του δόθηκε την δεκαετία του ’80 στο πλοίο φαρικών αποστολών του πολεμικού Ναυτικού με αριθμό Α-479, το οποίο φιλοξενήθηκε στο λιμάνι της Καβάλας. Πρόκειται για ένα πλοίο μήκους 63,2 μέτρων και πλάτους 11.60, που ανήκει στο πολεμικό μας ναυτικό και που μαζί με το δεύτερο παρόμοιο πλοίο το Α-481 «Λυκούδης» έχουν αναλάβει την συντήρηση όλων των φάρων της Ελλάδας. 

ΜΑΛΕΑΣ

Η εργασία αυτή επιτελείται μια φορά τον χρόνο με προκαθορισμένα δρομολόγια. Στόχος και αποστολή των ναυτικών που τα επανδρώνουν, είναι να προσεγγίζουν μια φορά τον χρόνο όλους τους φάρους που βρίσκονται διασκορπισμένοι στις Ελληνικές θάλασσες και είναι διαχωρισμένοι σε 9 τομείς και να τους διορθώνουν ή να τους συντηρούν. Μέχρι πριν λίγα χρόνια συντηρούσαν και κάποιους φάρους που βρίσκονται σε Αλβανικά χωρικά ύδατα.

ΑΝΤΙΡΙΟ

   Σύμφωνα με στοιχεία της Φαρικής υπηρεσίας, σε όλη την Ελλάδα βρίσκονται διασκορπισμένοι συνολικά περίπου 1100 φάροι, από τους οποίους οι 120 είναι παραδοσιακοί, με μέση ηλικία περίπου 200 ετών. Από αυτούς μόνο 20 βρίσκονται σε αρκετά καλή κατάσταση, 30 περίπου είναι μεταξύ φθοράς και αφθαρσίας και οι υπόλοιποι είναι σχεδόν μισογκρεμισμένοι. 

ΠΑΤΡΑ
Σε 6 από αυτούς υπάρχουν μόνιμοι φαροφύλακες, ενώ άλλοι 45 περίπου φάροι είναι ελεγχόμενοι από ένα δίκτυο 70 φαροφυλάκων. Παλιά όταν η χρησιμότητά τους ήταν μεγάλη, πάνω από 300 μόνιμοι φαροφύλακες υπήρχαν εγκατεστημένοι μόνιμα πάνω στους φάρους.

ΧΑΝΙΑ
Ο κόλπος της Καβάλας τώρα, έχει 9 φάρους, ενώ 15 υπάρχουν στην Θάσο και 4 στα στενά της Κεραμωτής. Οι συντηρητές, τους βρήκαν σε αρκετά καλή κατάσταση, αφού όλοι είναι προσβάσιμοι και αντιμετωπίζεται άμεσα οποιοδήποτε πρόβλημα υπάρχει. Στους απομακρυσμένους όμως φάρους που βρίσκονται πάνω σε βραχονησίδες, το πλοίο σταματάει όσο πιο κοντά γίνετε και κατεβάζει τις βάρκες με τους συντηρητές. Μια αρκετά δύσκολη και συνάμα απαραίτητη δουλειά, που πολλές φορές διεξάγεται με δύσκολες καιρικές συνθήκες. Το Καραβόγιαννος που έχει 40 άτομα πλήρωμα, ξεκίνησε το δρομολόγιό του από την Σαμοθράκη και θα "κατηφορήσει" το Αιγαίο.
                                                   ΦΑΡΟΣ ΚΑΒΑΛΑΣ
Φυσικά κι εδώ στην Καβάλα έχουμε τον δικό μας φάρο στην χερσόνησο της Παναγίας. Σύμφωνα με στοιχεία (ανάρτηση Κώστα Παπακοσμά), ο πρώτος φάρος στην Καβάλα δημιουργήθηκε το 1869 στην περιοχή της Παναγίας στο σημείο που βρίσκεται και σήμερα. Στο σημείο αυτό ακολούθησαν κατασκευές το 1929 και το 1945 – αυτός που είναι σήμερα. Η κατασκευή είναι ένα «λευκό πυργίο ύψους 3,2 μέτρα.» Η γεωγραφική του θέση είναι « Α. όριο όρμου Καβάλας».



ΦΑΡΟΣ ΚΑΒΑΛΑΣ
ΦΑΡΟΣ. Στη συνοικία της Παναγίας. Από το 1864 στην άκρη της χερσονήσου λειτουργεί ο Φάρος που διευκολύνει την ναυσιπλοΐα. Ο φάρος διαμορφώθηκε τρεις συνολικά φορές. Στο ίδιο σημείο λειτουργούσε μέχρι το 1956 το κέντρο «Φάρος». Από το 1958 η περιοχή έχει παραχωρηθεί στο δημοτικό σχολείο της Παναγίας (7ο ) και είναι προέκταση της αυλής του.
Από το απολογιστικό έντυπο του Επιμελητηρίου Καβάλας του έτους 1928 διαβάζουμε ότι το Λιμενικό Ταμείο Καβάλας διέθεσε στο Υπουργείο Ναυτικών ποσό 300.000 δρχμ. για την παραγγελία Φάρου , το ποσό ήταν το μισό που απαιτούνταν για την κατασκευή και τοποθέτηση του. 

ΦΑΡΟΣ ΚΑΒΑΛΑΣ

Η αξία του Φάρου ήταν 738.128 δρχμ. Από το έντυπο διαβάζουμε ότι ο Φάρος θα τοποθετούνταν τον Ιούνιο του 1928 «επί της άκρας της Παναγίας και ακριβώς επί του σημείου όπου εγείρετο ο κατά την Βουλγαρικήν εισβολήν καταστραφής παλαιός φάρος».


       Μάκης ΛΙΟΛΙΟΣ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου